Procedurer ved salg af andel – hvad du bør vide som sælger
- Sælger henvender sig skriftligt til bestyrelsen med ønsket om salg af andelen senest 3 måneder før ønsket salg.
- Salgsteamet kontakter viceværten, der kontakter sælger og aftaler tid og sted for indhentning af elsyn samt vurdering af lejlighed
- Når administrator har modtaget den af sælger godkendte vurderings- og elsynsrapport udarbejdes der et nøgletalsskema for lejligheden.
- Når salgsteamet modtager nøgletalskemaet slås lejligheden op på foreningens hjemmeside og opslagstavlerne i opgangene. Desuden sendes der mail ud til den eksterne venteliste med information om, at der er en lejlighed til salg.
- Opslaget skal hænge i cirka 14. dage før fremvisning. Fremvisningen afholdes derefter – salgsteamet koordinerer med sælger mht. dato for fremvisning. Mindst én fra salgsteamet afholder fremvisningen. Inden 2 dage efter kl. 12 skal de interesserede henvende sig til salgsteamet med ønske om køb. Herefter finder salgsteamet ud af hvem der står øverst på ventelisten jf. vores vedtægter.
- Når der er fundet en køber, sørger salgsteamet for, at køber og sælger får udfyldt dokumentet ”Oplysninger om salg” og sender dernæst dokumentet elektronisk til administrator.
- Andelsbeviset afleveres enten på kontoret eller sendes til administrator.
- Sælger og køber modtager salgsaftalen elektronisk til underskrivning fra administrator. Handlen er nu afsluttet. Det forventes, at aftalen underskrives i løbet af højst en uge.
Bemærk:
- Vurderings- og elsynsrapporten må maks. være 6 måneder gammel – herefter skal en ny rapport foreligge før overdragelsesdokumentet kan udarbejdes.
- Bemærk dog, at der sker nedskrivning af forbedringer hvert års 1. januar. Hvis der bestilles vurderinger af lejligheder sidst på året er det vigtigt, at Sælger oplyser vurderingsmanden om, hvornår man forventer at overdrage lejligheden. Ligger overdragelsesdagen i det nye år, kan vurderingsmanden notere dette på vurderingen og foretage korrekt nedskrivning af forbedringer m.v. i rapporten.
- De andelshavere der har fået tinglyst pant i deres lejligheder skal være opmærksomme på, at hvis gælden i lejligheden overstiger salgssummen, kan dokumenter ikke udarbejdes før panthaver (bank el. lign) har accepteret handelen.
- Hvis handlen ikke bliver til noget, fordi Sælger ikke ønsker at sælge lejligheden alligevel, skal Sælger refundere udgifterne til vurderingsrapport og elsynsrapport, som foreningen har lagt ud for.
- Der skal påregnes en ekspeditionstid på ca. 1 måned fra køberen er fundet til overtagelsesdato.
- Overtagelsesdatoen skal være d. 1. eller 15. i en måned.
- Køber har 14 dage efter overtagelse af lejligheden til at gøre indsigelser.
- Såfremt en andelshaver køber en anden lejlighed i andelsboligforeningen, skal andelshaverens gamle lejlighed være solgt indenfor 3 måneder efter erhvervelsen af den nye lejlighed. Der må således maksimalt være 3 måneders overlap.